Lyckan är vägen

Tänk, i dag är det sex år sedan jag satte mig på ett flyg till London, med endast en enkelbiljett och resväskan där jag packat hela mitt liv som sällskap. Jag minns den helt magiska blandningen av känslor: lycka blandat med rädsla, självständighet blandat med tvivel. Vad väntade egentligen en ensam tjej på 19 år i den stora staden som hon drömt om att bo i sedan barnsben? Var det där hon skulle sluta fred med sitt inre och hitta något att kalla lycka? Jag hade ingen aning. Det enda jag visste var att där fanns ett hostel som väntade på mig. Ett ställe där jag kunde bo 5 dagar men inte mer, och jag hade ingen aning om var det låg.

Det var många tankar i huvudet den där dagen men först var jag bara livrädd för att jag skulle flyga ensam. Det ersattes dock av en känsla jag inte ens kan beskriva när vi skulle landa. Från luften såg jag mitt vackra London och det slog mig att jag verkligen hade klarat det. Jag var fri. Men mest minns jag när jag stod utanför Heathrow och tog mina första andetag av den smutsiga luften. Varje känsla och varje handling den dagen var så äkta och allt som hände gick in under skinnet på mig. Jag var så tacksam över mitt mod och jag skrattade för mig själv åt alla som sagt att jag inte kunde. Det fanns en nyfikenhet som jag aldrig igen känt så starkt som då. Det var många rädslor och hinder som övervanns och jag lärde känna mig själv på så många plan. För det är jag evigt tacksam – både mot mig själv och min familj som trots ett visst motstånd hjälpte mig och såg till att jag faktiskt lyckades komma iväg. Det blev verkligen så att London hjälpte mig att sluta fred med mitt inre och visst fanns det motgångar men jösses vad kul det var!

Ja, London lärde mig mycket. Men den lärdom som ändå blev den starkaste, och den som jag försöker påminna mig själv om varje dag, är att det inte finns någon väg till lycka. Lyckan är vägen.

Kommentera

